salaamislam

Nieuw: ๐—จ๐—ถ๐˜๐—น๐—ฒ๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ž๐—ผ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป. (๐€๐ฎ๐ญ๐ก๐ž๐ง๐ญ๐ข๐ž๐ค๐ž ๐”๐ข๐ญ๐ฅ๐ž๐  ๐ฆ๐ž๐ญ ๐›๐ซ๐จ๐ง๐ง๐ž๐ง)

Nieuw: ๐—จ๐—ถ๐˜๐—น๐—ฒ๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ž๐—ผ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป. (๐€๐ฎ๐ญ๐ก๐ž๐ง๐ญ๐ข๐ž๐ค๐ž ๐”๐ข๐ญ๐ฅ๐ž๐  ๐ฆ๐ž๐ญ ๐›๐ซ๐จ๐ง๐ง๐ž๐ง)

๐—ฆ๐—ผ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜ ๐—”๐—น-๐—•๐—ฎ๐—พ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต: ๐Ÿด๐Ÿฌ-๐Ÿด๐Ÿฎ, ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐˜‡๐—ฒ๐—ถ:

๐—˜๐—ป ๐˜‡๐—ถ๐—ท ๐˜‡๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป: “๐——๐—ฒ ๐—›๐—ฒ๐—น ๐˜‡๐—ฎ๐—น ๐—ผ๐—ป๐˜€ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ๐—ป, ๐—ฏ๐—ฒ๐—ต๐—ฎl๐˜ƒ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—น ๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป,” ๐—ญ๐—ฒ๐—ด: “๐—›๐—ฒ๐—ฏ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ผ๐—ณ๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป? ๐——๐—ฎ๐—ป ๐˜‡๐—ฎ๐—น ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ญ๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ผ๐—ณ๐˜๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป. ๐—ข๐—ณ ๐˜‡๐—ฒ๐—ด๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ถ๐—ฒ๐˜๐˜€ ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜„๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป?” ๐—ช๐—ฒ๐—น๐˜‡๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ, ๐—ฑ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—น๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฑ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ป, ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—บ๐˜€๐—น๐—ผ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป, ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป, ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜„๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—›๐—ฒ๐—น. ๐—ญ๐—ถ๐—ท ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ถ๐—ด ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป. ๐— ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐—ด๐—ฒ๐—น๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—ด๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ป, ๐˜‡๐—ถ๐—ท ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜„๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฃ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐—ท๐˜€ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป. ๐—ญ๐—ถ๐—ท ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ถ๐—ด ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป.

๐—˜๐—ป ๐˜‡๐—ถ๐—ท ๐˜‡๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป: “๐——๐—ฒ ๐—›๐—ฒ๐—น ๐˜‡๐—ฎ๐—น ๐—ผ๐—ป๐˜€ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐—ฒ๐—ป, ๐—ฏ๐—ฒ๐—ต๐—ฎ๐—น๐˜ƒ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—น ๐—ฑ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป”

Dit zeiden de joden, en Allah noemde hier niet specifiek hoeveel dagen zij menen dat het vuur hun lichamen zal raken maar zei :
โ€œ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐˜ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—นโ€

๐‘ซ๐’† ๐’†๐’†๐’“๐’”๐’•๐’† ๐’–๐’Š๐’•๐’๐’†๐’ˆ: (40 ๐’…๐’‚๐’ˆ๐’†๐’).
Er wordt overleverd van Ibn โ€˜Abaas dat dit 40 dagen is. )In een zwakke overlevering van de woorden van Ibn โ€˜abaas ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡)
De reden hiervoor was dat ze zeiden: Wij hebben het gouden kalf precies 40 dagen aanbeden daarom zal na 40 dagen deze straf stoppen. Zoals Overleverd wordt van de woorden van de Imam Qatadah: โ€œde zelfde tijd dat we het kalf hadden aanbedenโ€

๐‘ซ๐’† ๐’•๐’˜๐’†๐’†๐’…๐’† ๐’–๐’Š๐’•๐’๐’†๐’ˆ: (7 ๐’…๐’‚๐’ˆ๐’†๐’).
Dat de vers is geopenbaard omdat de joden zouden hebben geclaimd dat de wereld geschiedenis 7000 jaar is en elke dag van het hiernaamaals gelijk is aan 1000 dagen van dit leven en daarom hun voor elke 1000 jaar maar een dag straf zal zijn. )In een zwakke overlevering van de woorden van Ibn โ€˜abaas ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡). Deze mening wordt ook overleverd van de woorden van Mujahid.

Imam Ibn Hajar ุฑุญู…ู‡ ุงู„ู„ู‡ zei, in zijn boek Alโ€™ujaab fi bayan Al-Asbaab, over dit vers:

โ€œ๐‘ซ๐’† ๐’ƒ๐’‚๐’”๐’Š๐’” ๐’‰๐’Š๐’†๐’“๐’—๐’๐’๐’“ ๐’”๐’•๐’‚๐’‚๐’• ๐’Š๐’ ๐‘บ๐’‚๐’‰๐’Š๐’‰ ๐‘จ๐’-๐‘ฉ๐’–๐’Œ๐’‰๐’‚๐’“๐’Š, ๐’›๐’๐’๐’…๐’†๐’“ ๐’‰๐’†๐’• ๐’๐’๐’†๐’Ž๐’†๐’ ๐’‚๐’๐’” ๐’“๐’†๐’…๐’†๐’ ๐’—๐’‚๐’ ๐’๐’‘๐’†๐’๐’ƒ๐’‚๐’“๐’Š๐’๐’ˆ. ๐‘ฐ๐’ ๐’†๐’†๐’ ๐’๐’—๐’†๐’“๐’๐’†๐’—๐’†๐’“๐’Š๐’๐’ˆ ๐’—๐’‚๐’ ๐‘จ๐’ƒ๐’Š ๐‘ฏ๐’–๐’“๐’‚๐’š๐’“๐’‚๐’‰ ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ , ๐‘ซ๐’‚๐’• ๐’…๐’† ๐’‘๐’“๐’๐’‡๐’†๐’†๐’• ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… ๐’•๐’†๐’ˆ๐’†๐’ ๐’‰๐’†๐’ (๐’…๐’† ๐’‹๐’๐’…๐’†๐’) ๐’›๐’†๐’Š: โ€œ๐‘พ๐’Š๐’† ๐’›๐’Š๐’‹๐’ ๐’…๐’† ๐’Ž๐’†๐’๐’”๐’†๐’ ๐’—๐’‚๐’ ๐’‰๐’†๐’• ๐’—๐’–๐’–๐’“?โ€
๐’๐’† ๐’›๐’†๐’Š๐’…๐’†๐’: โ€œ๐‘พ๐’Š๐’‹ ๐’›๐’–๐’๐’๐’†๐’ ๐’†๐’“ ๐’†๐’—๐’†๐’ ๐’Š๐’ ๐’—๐’†๐’“๐’ƒ๐’๐’Š๐’‹๐’—๐’†๐’ ๐’†๐’ ๐’…๐’‚๐’ ๐’ƒ๐’๐’Š๐’‹๐’—๐’†๐’ ๐’‹๐’–๐’๐’๐’Š๐’† ๐’†๐’“ ๐’๐’‚ ๐’๐’๐’” ๐’‚๐’„๐’‰๐’•๐’†๐’“.โ€ ๐‘ป๐’๐’†๐’ ๐’›๐’†๐’Š ๐’…๐’† ๐’‘๐’“๐’๐’‡๐’†๐’†๐’•: โ€œ๐‘ฉ๐’๐’Š๐’‹๐’‡ ๐’…๐’‚๐’‚๐’“ ๐’—๐’†๐’“๐’๐’†๐’…๐’†๐’“๐’… ๐’Š๐’. ๐‘ฉ๐’Š๐’‹ ๐‘จ๐’๐’๐’‚๐’‰ ๐’˜๐’Š๐’‹ ๐’›๐’–๐’๐’๐’†๐’ ๐’›๐’†๐’Œ๐’†๐’“ ๐’๐’๐’๐’Š๐’• ๐’‚๐’„๐’‰๐’•๐’†๐’“ ๐’ƒ๐’๐’Š๐’‹๐’—๐’†๐’ ๐’๐’‚ ๐’‹๐’–๐’๐’๐’Š๐’†.โ€

(Bronnen: Alโ€™ujaab fi bayan Al-Asbaab en Tafseer At-tabari Deel 1; p. 170-177)

“๐—›๐—ฒ๐—ฏ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ผ๐—ณ๐˜๐—ฒ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป?

Hier noemde Imam At-tabari dat van de belofte van Allah is dat als je gelooft en gehoorzaam bent aan Zijn bevel veilig zal zijn op de dag der opstanding. En een deel van het geloven is: Toegeven dat geen god het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allah en Hem alleen aanbidt. En dat doen de Joden niet.

(Ik zeg: Ofwel hebben jullie voorgangers Hem alleen aanbeden en zijn zij gestorven op de tawheed dan zullen zij hoop en een belofte hebben want anders is het slechts een leugen. ๐—ข๐—ณ ๐˜‡๐—ฒ๐—ด๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ถ๐—ฒ๐˜๐˜€ ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐—ท๐˜‚๐—น๐—น๐—ถ๐—ฒ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜„๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป?” (vers: 80)

๐—ช๐—ฒ๐—น๐˜‡๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ, ๐—ฑ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐˜€๐—น๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฑ ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ป (vers: 81)

Imam At-tabari zei:

โ€œ๐–๐š๐ญ ๐›๐ž๐ญ๐ซ๐ž๐Ÿ๐ญ ๐๐ž ๐ฌ๐ฅ๐ž๐œ๐ก๐ญ๐ž ๐๐š๐š๐ ๐๐ข๐ž ๐€๐ฅ๐ฅ๐š๐ก ๐ง๐จ๐ž๐ฆ๐๐ž ๐จ๐ฉ ๐๐ž๐ณ๐ž ๐ฉ๐ฅ๐ž๐ค ๐ข๐ฌ ๐’๐ก๐ข๐ซ๐ค (๐ƒ๐ž๐ž๐ฅ๐ ๐ž๐ง๐จ๐ญ๐ž๐ง ๐ญ๐จ๐ž๐ค๐ž๐ง๐ง๐ž๐ง ๐š๐š๐ง ๐€๐ฅ๐ฅ๐š๐ก)โ€

Ik zeg:

“Zo zei ook Imam Mujahid en Ar-rabeeโ€™, en Qatadah. Jurayj vroeg Imam โ€˜Ata over dit vers en hij zei ook: โ€œShirkโ€ (Deel 1, p.179) Ook gaf Imam At-tabari aan dat niet alle slechte daden bedoeld worden maar shirk omdat Allah hierna zei: โ€œ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป, ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜„๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ ๐—›๐—ฒ๐—น. ๐—ญ๐—ถ๐—ท ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ถ๐—ด ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ปโ€ En dat is niet voor alle zondes. En zo zei ook Al-Baghawi in zijn Tefseer”

โ€œ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—บ๐˜€๐—น๐—ผ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ปโ€ (vers:81)

Mujahid zei: Dat (ofwel zondes) waar Allah het vuur verplicht mee heeft laten zijnโ€

Ik zeg: Dit is wanneer men geen tawba heeft gedaan. En hij omsingeld is tot zijn dood. Allah zei : Omsloten โ€“ุฃุญุงุทุช Ahatat wat van de zelfde oorsprong in taal is als ุญุงุฆุท Haโ€™it โ€“ een muur: dus โ€“ุฃุญุงุทุช Ahatat is omsluiten.

Dus de uitleg is zoals At-tabari zei: “Wie tot zijn dood shirk doet en veel zondes heeft die zijn het die naar het vuur zullen gaan. (Moge Allah ons allemaal beschermen tegen het vuur)- p.182- “

Sommige leggen โ€œ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐—ผ๐—บ๐˜€๐—น๐—ผ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ปโ€ uit met grote zondes. Dat zij die grote zondes doen zonder berouw tot de dood het zijn die erdoor is ”omsloten”.

๐— ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐—ด๐—ฒ๐—น๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป ๐—ฒ๐—ป ๐—ด๐—ผ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜๐—ฒ๐—ป, ๐˜‡๐—ถ๐—ท ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ป๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜„๐—ผ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฃ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐—ท๐˜€ ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป. ๐—ญ๐—ถ๐—ท ๐˜‡๐—ถ๐—ท๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป ๐—ฒ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ถ๐—ด ๐—น๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ป. (Al-Baqarah: 80- 82)

Ik zeg: Dit deel uit de Koran laat weer zien dat de Tawheed het belangrijkste is wat men hoort te beschermen en is ook een weerlegging van zij die menen dat mensen van Shirk niet voor eeuwig in het vuur zullen blijven en bewijst ook dat het vuur niet zal vergaan en is een weerlegging van de Joden in hun eerdergenoemde beweringen.
ูˆุตู„ ุงู„ู„ู‡ู… ูˆุณู„ู… ุนู„ู‰ ู†ุจูŠู†ุง ู…ุญู…ุฏ
Barak Allah fiekom,
๐“๐“ซ๐“พ ๐“™๐“ธ๐“พ๐“ฑ๐“ช๐“ฒ๐“ท๐“ช.