Nieuw: ๐จ๐ถ๐๐น๐ฒ๐ด ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ผ๐ฟ๐ฎ๐ป. (๐๐ฎ๐ญ๐ก๐๐ง๐ญ๐ข๐๐ค๐ ๐๐ข๐ญ๐ฅ๐๐ ๐ฆ๐๐ญ ๐๐ซ๐จ๐ง๐ง๐๐ง)
๐ฆ๐ผ๐ฒ๐ฟ๐ฎ๐ ๐๐น-๐๐ฎ๐พ๐ฎ๐ฟ๐ฎ๐ต: ๐ด๐ฌ-๐ด๐ฎ, ๐๐น๐น๐ฎ๐ต ๐๐ฒ๐ถ:
๐๐ป ๐๐ถ๐ท ๐๐ฒ๐ถ๐ฑ๐ฒ๐ป: “๐๐ฒ ๐๐ฒ๐น ๐๐ฎ๐น ๐ผ๐ป๐ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐ฟ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป, ๐ฏ๐ฒ๐ต๐ฎl๐๐ฒ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฒ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐๐ฎ๐น ๐ฑ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป,” ๐ญ๐ฒ๐ด: “๐๐ฒ๐ฏ๐ฏ๐ฒ๐ป ๐ท๐๐น๐น๐ถ๐ฒ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฒ๐น๐ผ๐ณ๐๐ฒ ๐๐ฎ๐ป ๐๐น๐น๐ฎ๐ต ๐ผ๐ป๐๐๐ฎ๐ป๐ด๐ฒ๐ป? ๐๐ฎ๐ป ๐๐ฎ๐น ๐๐น๐น๐ฎ๐ต ๐ญ๐ถ๐ท๐ป ๐ฏ๐ฒ๐น๐ผ๐ณ๐๐ฒ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐๐ฒ๐ฟ๐ฏ๐ฟ๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ป. ๐ข๐ณ ๐๐ฒ๐ด๐ด๐ฒ๐ป ๐ท๐๐น๐น๐ถ๐ฒ ๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐๐น๐น๐ฎ๐ต ๐ถ๐ฒ๐๐ ๐๐ฎ๐ ๐ท๐๐น๐น๐ถ๐ฒ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐๐ฒ๐๐ฒ๐ป?” ๐ช๐ฒ๐น๐๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ฟ, ๐ฑ๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐๐น๐ฒ๐ฐ๐ต๐๐ฒ ๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐ฑ ๐๐ฒ๐ฟ๐ฟ๐ถ๐ฐ๐ต๐๐ฒ๐ป, ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ต๐๐ป ๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ป ๐ผ๐บ๐๐น๐ผ๐๐ฒ๐ป ๐๐ผ๐ฟ๐ฑ๐ฒ๐ป, ๐ฑ๐ถ๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ป, ๐๐ถ๐ท๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ผ๐ป๐ฒ๐ฟ๐ ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐น. ๐ญ๐ถ๐ท ๐๐ถ๐ท๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ป ๐ฒ๐ฒ๐๐๐ถ๐ด ๐น๐ฒ๐๐ฒ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ป. ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ฑ๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ถ๐ฒ ๐ด๐ฒ๐น๐ผ๐๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ป ๐ด๐ผ๐ฒ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐ฟ๐ถ๐ฐ๐ต๐๐ฒ๐ป, ๐๐ถ๐ท ๐๐ถ๐ท๐ป ๐ฑ๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ถ๐ฒ ๐ฑ๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ผ๐ป๐ฒ๐ฟ๐ ๐๐ฎ๐ป ๐ต๐ฒ๐ ๐ฃ๐ฎ๐ฟ๐ฎ๐ฑ๐ถ๐ท๐ ๐๐ถ๐ท๐ป. ๐ญ๐ถ๐ท ๐๐ถ๐ท๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ป ๐ฒ๐ฒ๐๐๐ถ๐ด ๐น๐ฒ๐๐ฒ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ป.
๐๐ป ๐๐ถ๐ท ๐๐ฒ๐ถ๐ฑ๐ฒ๐ป: “๐๐ฒ ๐๐ฒ๐น ๐๐ฎ๐น ๐ผ๐ป๐ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐ฟ๐ฎ๐ธ๐ฒ๐ป, ๐ฏ๐ฒ๐ต๐ฎ๐น๐๐ฒ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฒ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐๐ฎ๐น ๐ฑ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป”
Dit zeiden de joden, en Allah noemde hier niet specifiek hoeveel dagen zij menen dat het vuur hun lichamen zal raken maar zei :
โ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฒ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐๐ฎ๐นโ
๐ซ๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐: (40 ๐
๐๐๐๐).
Er wordt overleverd van Ibn โAbaas dat dit 40 dagen is. )In een zwakke overlevering van de woorden van Ibn โabaas ุฑุถู ุงููู ุนูู)
De reden hiervoor was dat ze zeiden: Wij hebben het gouden kalf precies 40 dagen aanbeden daarom zal na 40 dagen deze straf stoppen. Zoals Overleverd wordt van de woorden van de Imam Qatadah: โde zelfde tijd dat we het kalf hadden aanbedenโ
๐ซ๐ ๐๐๐๐๐
๐ ๐๐๐๐๐๐: (7 ๐
๐๐๐๐).
Dat de vers is geopenbaard omdat de joden zouden hebben geclaimd dat de wereld geschiedenis 7000 jaar is en elke dag van het hiernaamaals gelijk is aan 1000 dagen van dit leven en daarom hun voor elke 1000 jaar maar een dag straf zal zijn. )In een zwakke overlevering van de woorden van Ibn โabaas ุฑุถู ุงููู ุนูู). Deze mening wordt ook overleverd van de woorden van Mujahid.
Imam Ibn Hajar ุฑุญู ู ุงููู zei, in zijn boek Alโujaab fi bayan Al-Asbaab, over dit vers:
โ๐ซ๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐บ๐๐๐๐ ๐จ๐-๐ฉ๐๐๐๐๐๐, ๐๐๐๐
๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐
๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐. ๐ฐ๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐จ๐๐ ๐ฏ๐๐๐๐๐๐๐ ุฑุถู ุงููู ุนูู , ๐ซ๐๐ ๐
๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู
๐๐๐๐๐ ๐๐๐ (๐
๐ ๐๐๐
๐๐) ๐๐๐: โ๐พ๐๐ ๐๐๐๐ ๐
๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐?โ
๐๐ ๐๐๐๐
๐๐: โ๐พ๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐
๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐.โ ๐ป๐๐๐ ๐๐๐ ๐
๐ ๐๐๐๐๐๐๐: โ๐ฉ๐๐๐๐ ๐
๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐
๐๐๐
๐๐. ๐ฉ๐๐ ๐จ๐๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐ ๐๐๐๐๐๐.โ
(Bronnen: Alโujaab fi bayan Al-Asbaab en Tafseer At-tabari Deel 1; p. 170-177)
“๐๐ฒ๐ฏ๐ฏ๐ฒ๐ป ๐ท๐๐น๐น๐ถ๐ฒ ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฒ๐น๐ผ๐ณ๐๐ฒ ๐๐ฎ๐ป ๐๐น๐น๐ฎ๐ต ๐ผ๐ป๐๐๐ฎ๐ป๐ด๐ฒ๐ป?
Hier noemde Imam At-tabari dat van de belofte van Allah is dat als je gelooft en gehoorzaam bent aan Zijn bevel veilig zal zijn op de dag der opstanding. En een deel van het geloven is: Toegeven dat geen god het recht heeft om aanbeden te worden behalve Allah en Hem alleen aanbidt. En dat doen de Joden niet.
(Ik zeg: Ofwel hebben jullie voorgangers Hem alleen aanbeden en zijn zij gestorven op de tawheed dan zullen zij hoop en een belofte hebben want anders is het slechts een leugen. ๐ข๐ณ ๐๐ฒ๐ด๐ด๐ฒ๐ป ๐ท๐๐น๐น๐ถ๐ฒ ๐ผ๐๐ฒ๐ฟ ๐๐น๐น๐ฎ๐ต ๐ถ๐ฒ๐๐ ๐๐ฎ๐ ๐ท๐๐น๐น๐ถ๐ฒ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐๐ฒ๐๐ฒ๐ป?” (vers: 80)
๐ช๐ฒ๐น๐๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ฟ, ๐ฑ๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ฒ๐ป ๐๐น๐ฒ๐ฐ๐ต๐๐ฒ ๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐ฑ ๐๐ฒ๐ฟ๐ฟ๐ถ๐ฐ๐ต๐๐ฒ๐ป (vers: 81)
Imam At-tabari zei:
โ๐๐๐ญ ๐๐๐ญ๐ซ๐๐๐ญ ๐๐ ๐ฌ๐ฅ๐๐๐ก๐ญ๐ ๐๐๐๐ ๐๐ข๐ ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ก ๐ง๐จ๐๐ฆ๐๐ ๐จ๐ฉ ๐๐๐ณ๐ ๐ฉ๐ฅ๐๐ค ๐ข๐ฌ ๐๐ก๐ข๐ซ๐ค (๐๐๐๐ฅ๐ ๐๐ง๐จ๐ญ๐๐ง ๐ญ๐จ๐๐ค๐๐ง๐ง๐๐ง ๐๐๐ง ๐๐ฅ๐ฅ๐๐ก)โ
Ik zeg:
“Zo zei ook Imam Mujahid en Ar-rabeeโ, en Qatadah. Jurayj vroeg Imam โAta over dit vers en hij zei ook: โShirkโ (Deel 1, p.179) Ook gaf Imam At-tabari aan dat niet alle slechte daden bedoeld worden maar shirk omdat Allah hierna zei: โ๐ฑ๐ถ๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ป, ๐๐ถ๐ท๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ผ๐ป๐ฒ๐ฟ๐ ๐๐ฎ๐ป ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐น. ๐ญ๐ถ๐ท ๐๐ถ๐ท๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ป ๐ฒ๐ฒ๐๐๐ถ๐ด ๐น๐ฒ๐๐ฒ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ปโ En dat is niet voor alle zondes. En zo zei ook Al-Baghawi in zijn Tefseer”
โ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ต๐๐ป ๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ป ๐ผ๐บ๐๐น๐ผ๐๐ฒ๐ป ๐๐ผ๐ฟ๐ฑ๐ฒ๐ปโ (vers:81)
Mujahid zei: Dat (ofwel zondes) waar Allah het vuur verplicht mee heeft laten zijnโ
Ik zeg: Dit is wanneer men geen tawba heeft gedaan. En hij omsingeld is tot zijn dood. Allah zei : Omsloten โุฃุญุงุทุช Ahatat wat van de zelfde oorsprong in taal is als ุญุงุฆุท Haโit โ een muur: dus โุฃุญุงุทุช Ahatat is omsluiten.
Dus de uitleg is zoals At-tabari zei: “Wie tot zijn dood shirk doet en veel zondes heeft die zijn het die naar het vuur zullen gaan. (Moge Allah ons allemaal beschermen tegen het vuur)- p.182- “
Sommige leggen โ๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ผ๐ผ๐ฟ ๐ต๐๐ป ๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ป ๐ผ๐บ๐๐น๐ผ๐๐ฒ๐ป ๐๐ผ๐ฟ๐ฑ๐ฒ๐ปโ uit met grote zondes. Dat zij die grote zondes doen zonder berouw tot de dood het zijn die erdoor is ”omsloten”.
๐ ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ฑ๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ถ๐ฒ ๐ด๐ฒ๐น๐ผ๐๐ฒ๐ป ๐ฒ๐ป ๐ด๐ผ๐ฒ๐ฑ๐ฒ ๐๐ฒ๐ฟ๐ธ๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐ฟ๐ฟ๐ถ๐ฐ๐ต๐๐ฒ๐ป, ๐๐ถ๐ท ๐๐ถ๐ท๐ป ๐ฑ๐ฒ๐ด๐ฒ๐ป๐ฒ๐ป ๐ฑ๐ถ๐ฒ ๐ฑ๐ฒ ๐ฏ๐ฒ๐๐ผ๐ป๐ฒ๐ฟ๐ ๐๐ฎ๐ป ๐ต๐ฒ๐ ๐ฃ๐ฎ๐ฟ๐ฎ๐ฑ๐ถ๐ท๐ ๐๐ถ๐ท๐ป. ๐ญ๐ถ๐ท ๐๐ถ๐ท๐ป ๐ฑ๐ฎ๐ฎ๐ฟ๐ถ๐ป ๐ฒ๐ฒ๐๐๐ถ๐ด ๐น๐ฒ๐๐ฒ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ป. (Al-Baqarah: 80- 82)
Ik zeg: Dit deel uit de Koran laat weer zien dat de Tawheed het belangrijkste is wat men hoort te beschermen en is ook een weerlegging van zij die menen dat mensen van Shirk niet voor eeuwig in het vuur zullen blijven en bewijst ook dat het vuur niet zal vergaan en is een weerlegging van de Joden in hun eerdergenoemde beweringen.
ูุตู ุงูููู
ูุณูู
ุนูู ูุจููุง ู
ุญู
ุฏ
Barak Allah fiekom,
๐๐ซ๐พ ๐๐ธ๐พ๐ฑ๐ช๐ฒ๐ท๐ช.