Het Oordeel over Adoptie & Maharim in de Islam

Een vraag van een zuster:

Assalamou’alaikom warahmatoulah wabarakatouh. Kunt u ons adviseren over de kwestie of een geadopteerde zoon/dochter jouw mahram is?

Het advies:

Wa ‘alaykum assalaam wa rahmetulaah wa barakaatuh.

Ten eerste, het woord ‘adopteren’ wordt vaak met twee bedoelingen gebruikt:

De eerste betekenis:

‘Adopteren’ bedoelende dat men bij een adoptie-instantie een zoon of dochter aangewezen krijgt en dat deze zoon hun naam aanneemt (die dus anders is dan de naam van zijn biologische vader) en het kind ook de rechten van een echte biologische zoon neemt zoals erfenis en ook als een mahram behandeld wordt. Dit is niet toegestaan. Het kind blijft ondanks de zorg en de liefde dus toch een Ajnabi (geen mahram).

En Allah heeft ons het oordeel hierover duidelijk gemaakt met niemand minder Zijn laatste boodschapper صلى الله عليه وسلم als voorbeeld. Allah zei in Surat al-Ahzaab (4):

وَمَا جَعَلَ أَدْعِيَاءَكُمْ أَبْنَاءَكُمْ ذَٰلِكُمْ قَوْلُكُمْ بِأَفْوَاهِكُمْ وَاللَّهُ يَقُولُ الْحَقَّ وَهُوَ يَهْدِي السَّبِيلَ

En Hij heeft jullie aangenomen zonen niet tot jullie (echte) zonen gemaakt. Dat zijn de uitspraken van jullie monden. En Allah spreekt de Waarheid, en Hij leidt naar de Weg. (4)

Mujahid zei:

“Dit vers is geopenbaard over Zaid Ibn Harithah رضي الله عنه . De profeet had hem als een zoon genomen”

Ik zeg: Weet dat in de Djahiliyyah, en de eerste jaren van de Islam, was het normaal om kinderen te adopteren en te vernoemen naar de adoptieouders.

Zaid Ibn Harithah رضي الله عنه werd verzorgd als een zoon door de profeet صلى الله عليه وسلم en hij werd vroeger ook ‘Zaid de zoon van Mohammed’ genoemd. Dit was zo totdat, rond het jaar 4 of 5 na de emigratie, de Koran dit is ongeldig verklaarde en Allah dit vers openbaarde. Dus hierna was het verboden net zoals ook een andere verklaring verboden werd in dit vers.

(De verklaring die sommige mannen vroeger deden die tegen hun vrouwen zeiden; “Jij bent verboden voor mij net als mijn moeder”)

Dat is ook een zonde en leugen die men alleen maar claimt en waar geen waarheid aan zit. Daarom zei Allah:

Dat zijn de uitspraken van jullie monden. En Allah spreekt de Waarheid, en Hij leidt naar de Weg. (4)

Ofwel; naar de juiste weg en waarheid.

Daarna had Allah bevolen om de zonen aan hun biologische vaders toe te schrijven en Hij zei:

ادْعُوهُمْ لِآبَائِهِمْ هُوَ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ

Roept hen met de namen van hun vaders, dat is rechtvaardiger bij Allah. (5)

Dus het is een ook grote zonde om je toe te schrijven aan een ander dan je eigen vader.

En hieruit kun je leren dat dit ‘adoptiekind’ wanneer hij ouder wordt, niet de moeder mag zien, zonder hijab of alleen mag zitten met (eventuele) andere dochters van de ‘adoptieouders’. Ook erft hij niet zoals een zoon erft. Dit alles is een overtreding van de wetten van Allah! Zoals Shayk Ibn al-uthaymeen ook zei in een van zijn lessen.

De tweede betekenis:

Als u met ‘geadopteerd’ bedoelt: het zorgen en verantwoordelijk voor zijn, dan is dat een zeer goede daad en een kind kan zeker geliefd worden en verzorgd worden als een zoon. Zoals u weet staat er een grote beloning voor het goed zijn voor een wees en het dragen van zijn verantwoordelijkheid.

Oplossingen:

Er zijn wel oplossingen zoals bijvoorbeeld als de moeder een dochter heeft, dan kan deze met hem trouwen en wordt hij mahram voor de moeder. Dit noemde Shayk Ibn Al-Uthaymeen.

– De maharim hebben drie oorzaken, ofwel drie manieren om mahram te worden. Dit heb ik in mijn post hieronder uitgelegd. Het verzorgen van een kind maakt hem geen mahram, behalve bijvoorbeeld door banden vanwege borstvoeding.

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=404222973797298&id=100026287961913

Abu Jouhaina Hallmans

Link voor de Fatwa van Shaykh ibn Baaz :

https://binbaz.org.sa/fatwas/25473/%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%A8%D9%86%D9%8A-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85