Debat van een moslim met een christen.
Wees trots op de gunst van Allah en de kennis die jou bereikt heeft.
Het bewijzen dat de profeet Salalahu alaihi wa sellem in de Bijbel staat is wel mooi om te zien en duidelijk in meerdere plekken van het oude en het nieuwe testament.
Dat hebben geleerden zoals at-tabari en ibn taymiyyah en ibn al Qayim ook duidelijk gemaakt.
Echter, moeten wij niet vergeten dat wij het geluk hebben, in tegenstelling tot christenen, te weten wat onze profeet (sallaho alaihi wa sellem ) gezegd heeft of niet, vanwege de “isnad” bi fadli lllaah, en dat wij het zijn die een boek hebben met juiste informatie, zowel over Isaa en de profeten en hun religie (tawheed) en ook de juiste regels. Een boek dat Allah belooft heeft te beschermen tegen verandering.
Daarom hoeven we niet getuigen te zoeken, voor bevestiging, uit de bijbel voor ons geloof, onze profeet en wetten.
Zij zijn het die een boek hebben dat is geschreven en veranderd is door meerdere personen. Zij zijn het die met de tijd zo ver afgedwaald zijn dat ze zijn overgebleven met een geloof van polytheïsten door het aanbidden van meerdere afgoden.
Zij zijn het die niet weten wat Isa wel of niet heeft gezegd. Wij niet.
Dus laat een Christen nooit te trots vragen, zoals mij werd gevraagd: “Waar staat in de bijbel dat Abraham een moslim was?”
Want hier zie je ook weer de onwetendheid over de betekenis van “Moslim” en onwetendheid over de veranderingen in de bijbel en het feit dat we geen getuigen uit de bijbel nodig hebben maar de teksten uit de bijbel hebben erkenning vanuit de Koran nodig.
Ten eerste: Wat er wel of niet in staat maakt, om de eerdergenoemde redenen niet veel meer uit.
Wij kijken en corrigeren jullie boek door het te vergelijken met de Koran en niet andersom!
Zoals de profeet zei:
“Vertel over de kinderen van Israël zonder probleem maar geloof of ontken hun niet”
Want hun bronnen zijn zo onzuiver dat als je iets gelooft dat je misschien iets vals gelooft. En wanneer je iets ontkent misschien wel eens iets juist ontkent. Echter, moet men het alleen niet ontkennen wanneer het niet tegen Islam ingaat, anders wel!
Zoals: Shaykh ib al-uthaymeen zei: “Dat ontkennen wat tegen de islam ingaat en niet ontkennen als het de islam niet tegenspreekt.” Ook voegde hij toe dat het soms ook onlogische informatie omvat en die mag je ook ontkennen.
Hierbij komt dat christenen zo veel onwetendheid hebben niet alleen over Isaa maar ook als ze over Islam praten natuurlijk. Hij die zijn eigen religie niet kent, zal die de religie van een ander begrijpen?
Deze onwetendheid gaat vaak gepaard met onrechtvaardigheid. En ik heb het hier niet over Christenen die wanneer ze de waarheid en logica horen dit volgen in tranen maar oven hen die valsheid en onlogische theorieën ondersteunen hiervoor strijden en hun ogen sluiten voor elk bewijs en elke logica.
Deze eigenschappen heeft Allah genoemd in de Ayah:
إن الإنسان كان ظلوما جهولا
Dhulm en Jehl (onwetendheid en onrechtvaardigheid)
Deze eigenschappen zijn de meest algemene eigenschappen van de kufar (en ook van ehl bid’a die zulke sifaat ook gebruiken voor hun innovatie)
Onwetendheid: waardoor ze bepaalde woorden uit boeken niet begrijpen,
onrechtvaardigheid : Omdat ze hun Hawa (begeertes) volgen.
Daarom zie je dat Christenen (net als ehl al ahwaa) een vers pakken en die niet begrijpen, omdat deze vaak op meerdere manieren gebruikt/begrepen kunnen worden…dit heet :”mutashabih “
deze Mutashabih gebruiken ze dan gebruiken voor hun valse geloof.
De ayaat die “Muhkam” zijn: ofwel die duidelijk zijn in hun betekenis en maar op een manier begrepen kunnen worden; die laten ze dan opzij liggen. Waarom? Vanwege het volgen van hun “Hawa” Dit is de eerdergenoemde: “Onrechtvaardigheid”
Een voorbeeld hiervan is: Dat zij alle duidelijke verzen uit de Bijbel (muhkem) opzij zetten waarin duidelijk is dat Jezus een mens is, eet, pijn heeft, sterft en dat hij opriep naar het aanbidden van de Schepper alleen en dan hun hele geloof bouwen op enkele verzen die ze niet begrepen hadden of niet duidelijk zijn (mutashabih).
Andere invloed
Laat staan de toevoegingen die later zijn gedaan een de veranderingen door Paul, die totaal los stond van de boodschap van Jezus en afstand kreeg van de metgezellen van Jezus en sommige familie. Vergeet de invloed van de kerk niet, in het Concilie van Nicea nabij Trabzon in İznik (Turkije) bijeengeroepen door de Romeinse keizer Constantijn I in het jaar 325.
Allah zei in Al ‘Imraan;
هُوَ الَّذِي أَنزَلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ مِنْهُ آيَاتٌ مُّحْكَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتَابِ وَأُخَرُ مُتَشَابِهَاتٌ ۖ فَأَمَّا الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ مَا تَشَابَهَ مِنْهُ ابْتِغَاءَ الْفِتْنَةِ وَابْتِغَاءَ تَأْوِيلِهِ ۗ وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ ۗ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِّنْ عِندِ رَبِّنَا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ
Hij is Degene Die het Boek aan jou (o Mohammed) heeft neergezonden. Daarin staan Verzen die eenduidig zijn en die (tevens) de basis van het Boek zijn. En (daarin staan) andere (Verzen) die meerduidig zijn. Wat betreft degenen met een afwijking in hun harten: zij volgen daarvan datgene wat meerduidig is, strevende naar verwarring (bij de mensen) en strevende naar verdraaiing (van de betekenissen).
Er is veel meer te noemen en bewijzen te plaatsen maar dit is wat ik even kon typen in op werk geschreven artikel.
Abu Jouhaina