De 2 soorten straffen

De twee soorten straffen van Allah:

Weet, beste broeders en zusters, dat het de grootste gunst is wanneer men twee zaken bezit:

1- Al-Houda: leidraad, leiding.

2- Dien Al-Haq: Ware godsdienst.

Ofwel het combineren van nuttige kennis en goede daden.

Dit is tenslotte dat waar de boodschappers mee gestuurd zijn. Hij (subhanahu) zei:

“Hij (Allah) is het die Zijn gezant met de leidraad en de ware godsdienst heeft gezonden” [At-tawbah:33].

Ibn katheer zei: “Leidraad : nuttige kennis en ware godsdienst betekend goede daden.”

Daarom is het opdoen van kennis en het kennen van de religie een noodzaak voordat je hiernaar gaat handelen.

Het leren kennen van Hem en Zijn Daden, en Eigenschappen is een noodzaak, want als een dienaar zijn Heer niet kent, zal hij Hem ook niet vrezen!

Zoals de geleerden zeggen:

“Hoe beter je Allah kent, des te meer je van Hem houdt en des te meer je Hem vreest.”

En bij het kennen van Hem hoort ook het kennen van Zijn Woorden. En wie Zijn woorden niet kent, zal niet weten wat Zijn grenzen zijn. Met andere woorden: hij zal niet weten hoe hij Allaah dient te vrezen.

Daarom is mijn advies aan iedere broeder en zuster: doe kennis op, want het niet kennen van Allah en Zijn religie is het grootste probleem waar men mee te maken kan krijgen.

Door onwetendheid kan het zo zijn dat men Allah niet vreest. Of men kan zelfs denken dat hij op leiding is, terwijl hij dwalende is.

Men kan denken dat hij geen zondes heeft, terwijl hij op het randje van verlies staat, zonder dit in te zien. Dit is vergelijkbaar met een kleurenblinde die bepaalde kleuren niet of verkeerd ziet.

Deze situatie, en het niet kennen van Hem en Zijn Wetten, is een van de grootste oorzaken waardoor mensen zondigen.

Hierom wilde ik voor jullie, mijn geliefde broeders, als een herinnering de volgende woorden van Imam Ibn Al-Qayyim vertalen, uit zijn boek: As-Sawa’iq almursallah ‘Ala aljahmiyyah wa al-mu’atillah, die hij schreef als weerlegging op de Djahmiyyah en zij die eigenschappen van Allah ontkennen.

Hij, Rahimahullaah, zei:

“Allah (verheven is Hij) heeft twee soorten bestraffingen.
De eerste (van de twee) is: dat Hij iemand verkeerd en zondig laat zijn maar deze de pijn en schade hiervan niet voelt omdat het overeenkomt met zijn lust en zijn wil.
En deze (straf) in in de werkelijkheid een van de grootste straffen.
En de tweede zijn de straffen die komen na het doen van slechte daden.
En Allah heeft deze twee straffen samen genoemd in Zijn uitspraak:

‎فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ

En toen zij vergaten waarmee zij gewaarschuwd waren, openden Wij voor hen vervolgens de poorten naar alle zaken (1)
Dat is de eerste bestraffing.

Toen zei Hij:

‎ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ

Totdat zij blij waren met wat hun geschonken was, Wij hen plotseling bestraften en zij daarop wanhopig werden. (Soerat Al-An’aam:44)

En dit is de tweede bestraffing.
Denk hier goed over na en kijk hoe de ene bestraffing een resulaat is van de ander.” (2)

1. ofwel; met voorzieningen (rizq) waardoor ze denken dat ze het goed hebben anders zou Allah hen deze voorziening niet geven.
2. مختصر الصواعق المرسلة على الجهمية والمعطلة لابن القيم ص: 605

Abu Jouhaina Abdullah Hallmans